"מסגרות סדוקות" – דליה לנדאו

"מסגרות סדוקות", דליה לנדאו, בגלריית מרכז האמנויות הרב תחומי, הוד השרון, דצמבר 2012

הַתַּפּוּז עָמַד שָׁלֵם
כֻּלּוֹ מָלֵא
אֵין יוֹצֵא וְאֵין בָּא
אֵין סוֹף
וְאוֹרוֹ בְּתוֹכוֹ
וְלֹא יֵדַע פְּנִימוֹ אֶת חִיצוֹנִיּוּתוֹ.

 

מִישֶׁהוּ עָשָׂה חָרִיץ
קָטָן

("האין סוף – לדוגמא", ר. מיפו)

מסגרות סדוקות הן מסגרות חיים אשר נפרצות מכורח המציאות. אנו מנסים למסגר את חיינו ולהתנהל כמתוכנן; מנסים לממש רצונות ולהגשים תשוקות, להתרפק למיטווה חיים אותו אַרגְנוּ בשקידה ובתום.
אולם לפתע מתרחשים אירועים הסודקים מסגרות אלו ופורצים בהם חלון, לעיתים דלת, ולעיתים פירצה חסרת צורה ומסגרת. הפרצות, המכות לעיתים בתימהון, מחריבות לכאורה ומטילות אימה, עשויות מאידך ליצור הזדמנויות חדשות, נקודות מבט מקוריות, ים של אפשרויות ותובנות, גילוי של עולמות אחרים והולדת חיים חדשים. תערוכה זו של הציירת דליה לנדאו עוסקת באותם סדקים ופרצות, והתולדות הנובעות מהם.
בחלק גדול מעבודותיה של לנדאו מופיע מוטיב של סורגי מרפסת מפורזלים, כאילו נועדו הם לתחום וליצור חַיִץ בין עולמן של הדמויות חסרות הזהות, לעולם שטוף הצבע מסביבן. ניגודים אלו מעניקים ליצירתה מימד חתרני, ומצב מתמיד של עבודה לכאורה בתוך מסגרות, אולם פריצתן ללא הרף.
משחק זה בין גבולות לפריצתם, מסגרות וסדקים, באה לידי ביטוי בחתימת ידה של לנדאו, אשר מותירה על פני הקנווס פסיפס של תחושות, דמויות וצבעים בטכניקות מגוונות: קולאז', רישום, עיבוי וחריטה. מתח מתמיד קיים ביצירתה של לנדאו בין מסגרת לחירות. מתח זה בא לידי ביטוי בתחילתה של עבודה, לעיתים ללא כל תכנית, תוך הנחת צבע חופשית ואינטואיטיבית, ההופכת בסופו של תהליך ליצירה מודעת. ציוריה של לנדאו מתאפיינים בצבעוניות עזה ולעיתים לירית, נטייה ברורה לעבר המופשט, כאשר לפתע, נסדק מערך זה על ידי רישום קלאסי מפתיע, עשוי היטב. כך, למשל, בין משטחי צבע במשיכות מכחול רחבות תבצבץ ותעלה דמות עלומה או בית אגדות מסוגנן. הנטיה להפשטה ולמשיכות המכחול עצומות המבע לצד הרישום הקליל מאזכרים את לימודיה של לנדאו במדרשה בשנות השמונים והשפעתו של המורה-הצייר יאיר גרבוז. מקורות השפעה נוספים הינם יצירתם של הציירים יוסף זריצקי ואביגדור סטימצקי, וכן, אמן הפופ-ארט האמריקאי רוברט ראושנברג, אשר השפיעו על בדיה שטופי הצבע של לנדאו. ניגודים אלו, הם המעניקים ליצירתה חותם אישי ומיוחד במינו, ומאשרים שאכן, דווקא המסגרות הסדוקות, הן אלו הבוראות את התהליכים המעניינים והמפרים ביותר בחיינו.

ד"ר נאוה סביליה שדה, אוצרת
הוד השרון, דצמבר 2012

התערוכה תפתח ב- 27 בדצמבר 2012.